Poradnik edytora ma na celu pomóc nowym użytkownikom odnaleźć się w edycji artykułów na tej wiki. Pomoże Ci również zacząć oraz zaoferuje wskazówki dotyczące prawidłowego formatowania kodu. Wszystko po to, by artykuły były czytelne, nie zawierały rażących błędów. Dzięki temu wikipedia, którą wspólnie tworzymy będzie miała porządek i estetykę. Poradnik edytora jest również przeznaczony dla osób słabo orientujących się w edycji. Dzięki respektowaniu poniższych zasad, administracja możliwie nie będzie musiała ingerować w utworzone przez Ciebie artykuły, by poprawić jego treść.

Jak zacząć?

Oczywiście wszystko zaczyna się od pomysłu i idei. Możesz tworzyć swoje własne, fanowskie twory, które będą posiadać unikalną historię oraz wygląd. Przed stworzeniem artykułu warto przemyśleń wykreowaną postać, ale śmiało można tworzyć jej historię w trakcie pisania. Zaleca się edytowanie w trybie źródłowym, ponieważ w ten sposób można zająć się kodem z najbardziej optymalnej strony, a zwłaszcza przy wstawianiu kart postaci tzw. infoboksów.

Układ i edycja artykułów

Cytat

Kod cytatu wstawiamy na samym początku artykułu!

Cytat wstawia się do artykułu w momencie, kiedy istnieje potrzeba cytowania wypowiedzi konkretnej postaci. Do tego służy Szablon:Cytat, który można wykorzystać wstawiając do artykułu poniższy kod:

{{Cytat|Treść|Autor}}

Cytat sam w sobie powinien zwracać uwagę na kluczowe cechy postaci np. można cytować wypowiedź nacechowaną złością, by w ten sposób zaprezentować nerwową naturę danej postaci. Wówczas wtedy wstawiamy tylko treść cytatu i nie ma potrzeby wstawiać autora, bo autorem jest postać z pisanego artykułu.

{{Cytat|To jest przykład}}
Efekt kodu:


Jestem najbardziej uzdolnioną lwicą na Lwiej Ziemi!



Natomiast można również wstawić cytat, który nie pochodzi od pisanej postaci, ale doskonale ją opisuje np. w momencie kiedy inna postać wypowiada się na temat pisanej postaci i wtedy należy podać autora cytatu.

{{Cytat|Nala jest najbardziej uzdolnioną lwicą na Lwiej Ziemi|[[Sarafina]]}}
Efekt kodu:


Nala jest najbardziej uzdolnioną lwicą na Lwiej Ziemi

Sarafina



Infoboks

Kod infoboksu wstawiamy po cytacie (linijka odstępu). Jeżeli cytat nie występuje, wtedy kod jest na początku artykułu!

Do wstawiania karty postaci służy Szablon:Postać. To jedyny szablon wykorzystywany do stworzenia karty postaci. Nie tworzymy innych infoboksów do tego samego rodzaju postaci, by utrzymać jakiś względny porządek. Jeżeli potrzebujesz dodać jakąś sekcję, zgłoś ten fakt administracji. Na wspomnianej stronie szablonu, opisane są wszystkie parametry, co pozwoli Ci wiedzieć, w jaki sposób poprawnie uzupełnić każdą z sekcji. Poprawnie wstawiony kod:

{{Postać
|tytuł                      =
|obraz                      =
|autor                      =
|znaczenie                  =
|tytuły                     =
|płeć                       =
|gatunek                    =
|rasa                       =
|zamieszkanie               =
|przynależność              =
|ranga                      =
|inne relacje               =
|hobby                      =
|rodzina                    =
|kolor_sierści              =
|kolor_oczu                 =
|kolor_grzywy               =
|cechy_charakterystyczne    =
|moce                       =
}}

Niepoprawnie wstawiony kod:

{{Postać|tytuł = |autor =|znaczenie =|płeć =|gatunek =|zamieszkanie = |przynależność =|inne relacje =|hobby =|kolor_sierści =|kolor_oczu =|cechy_charakterystyczne =}}

Widać olbrzymią różnicę, prawda?

Po prostu, poprawnie wstawiony kod jest bardziej czytelny i administracja nie musi ingerować w artykuł, by go poprawić. Do sekcji „obraz” można wstawiać zakładki za pomocą znaczników:

<tabber></tabber>

Treść

Trzecie miejsce zajmuje treść. Standardowy układ nagłówków, do którego można się stosować wygląda następująco:

  1. Wygląd.
  2. Osobowość.
  3. Historia.
  4. Relacje(tutaj następuje opis relacji z najbliższymi, jeżeli jest taka potrzeba).
  5. Umiejętności (tutaj następuje opis zdolności, mocy, powodów korzystania z nich).
  6. Galeria.

Niewykorzystane nagłówki można pominąć. Istnieje możliwość dodania swoich własnych, o ile nie zaburza to całości artykułu. Istotne jest, by artykuły posiadały jak najmniejszą ilość błędów językowych, ortograficznych. W ten sposób wspomagasz czytelność i pozytywny odbiór.

Galeria

Kod galerii wstawiamy na samym końcu artykułu!

Galeria to po prostu zbiór obrazów lub filmów przedstawiający daną postać. Kod wygląda następująco:

<gallery widths="200" orientation="landscape" columns="2" spacing="medium" captionposition="center" hideaddbutton="true" captionsize="medium" bordersize="medium" bordercolor="black">
obraz1.jpg|opcjonalny komentarz
obraz2.jpg|opcjonalny komentarz
obraz3.jpg|
</gallery>


Licencja obrazów

Jeżeli wstawiony obraz posiada prawa autorskie, a autor zgodził się udostępnić materiał na tej wiki, to podczas przesyłania plików należy wybrać odpowiednią licencję. W menu rozwijanym jest to opcja „Zastrzeżone prawa autorskie”. Natomiast standardowo, należy wybrać „Plik używany zgodnie z zasadami dozwolonego użytku”. W razie potrzeby, w opisie przesyłanego pliku można wskazać konkretne źródło.


Jeżeli masz jakieś uwagi, kieruj je do administracji. Niestosowanie się z premedytacją do zasad, będzie skutkowało wyciągnięciem z tego konsekwencji na podstawie regulaminu tej wikipedii. --Eiffla (dyskusja) 16:04, lis 14, 2020 (UTC)

Treści społeczności są dostępne na podstawie licencji CC-BY-SA, o ile nie zaznaczono inaczej.